Kerstin Billioth och Kerstin Aderup (fd Strömberg)

Vi är två damer i våra bästa år. Vi älskar att leva och allt som gör livet glatt. Du finner oss ofta rödvinsdrickande på Folkoperan och vi åker gärna på dansresa till Cuba. Vi är fördomsfria.

fredag, december 14, 2007

Ormpoem utanför Södertälje

En kväll förra veckan tog jag bilen och bara körde och körde. Jag satte på Carl-Johan Vallgrens skiva "Livet" men blev tvungen att byta till Rolling Stones när jag kom till Södertälje. Micks röst uppfyllde bilen och hela mitt väsen. Jag tog av från motorvägen, lät Micks röst leda mig fram på småvägarna. Plötsligt kom jag fram till en åker. Där stannade jag och skrev den här dikten. Jag slås nu av hur märkbart inspirerad jag är av Göran Greider:

En sällsynt snok
med kluven tunga

viskar du mitt namn?

Som en syrsa på strå
Som ett barfotabarn på tå


Kopparödlorna parar sig

en överkörd miloshuggorm
viskar inte mer

Parningstider

i Europas första ormtunnel

/Kerstin Billioth

Etiketter: ,