Kerstin Billioth och Kerstin Aderup (fd Strömberg)

Vi är två damer i våra bästa år. Vi älskar att leva och allt som gör livet glatt. Du finner oss ofta rödvinsdrickande på Folkoperan och vi åker gärna på dansresa till Cuba. Vi är fördomsfria.

torsdag, juni 12, 2008

Heja Sverige (och Portugal)!

Häromkvällen träffade jag på Arne i hissen. Han var artig som vanligt och höll upp hissdörren och ville hjälpa mig med kassarna från Mariahallen. Jag tog mod till mig och frågade om han ville komma in på ett glas. Han log som en sol och sa att han gärna skulle vilja men att han var på väg hem till en gammal studiekamrat för att titta på en fotbollsmatch. ”Jag känner mig uppspelt som en skolpojke!” sa han. Han doftade rakvatten och en smula sprit. Jag har ju sett i DN att det är Europamästerskap, men inte brytt mig så mycket om det. Förstår mig inte riktigt på fotboll, det verkar så barnsligt. Nu skulle dock Sverige spela och det lät ju onekligen lite spännande så jag hällde upp en sherry och knäppte på teven. Det var riktigt skojigt! Vilka benmuskler fotbollsspelare har! Nu förstår jag varför den där Zlatan är så hyllad. Så ståtlig, och vilket leende! Han har nog inga svårigheter att få flickor i säng med det där leendet! För att inte tala om den stora kraftigt böjda näsan och de mandelformade bruna ögonen! Som en stolt pelikan förde han Sverige mot segern. Efteråt var jag alldeles upphetsad. Jag var tvungen att hälla upp en stor grogg och ringa till Lena som visade sig vara en riktig fotbollsentusiast. Hon tipsade mig om att titta på Italiens matcher, för där fanns det ”ögongodis” och på Portugals som hade en yngling med som hette Ronaldo. Han ska visst ha en överkropp som en grekisk gud och ofta slita av sig tröjan efter matcherna. Dessutom brukar han tydligen gråta på planen. Vilken modern och härlig man han verkar vara. Jag och Lena bestämde oss för att heja på Portugal om Sverige åker ut. Jag glömde alldeles bort att det var en vanlig tisdagskväll och hällde upp en grogg till och tömde sherryflaskan. Sedan letade jag fram gamla tyger och sydde små gulblå flaggor som jag fäste på lampskärmarna i vardagsrummet. Jag vaknade på soffan fullt påklädd 08.35med en bedövande huvudvärk. Jag steg upp och tog en treo och ringde och sjukskrev mig. På fredag ska Arne komma över på middag.

/Kerstin Billioth

Etiketter: